#Tom-tijdens-Corona
“Wij schrokken enorm op 15 maart”, vertelt Tom Nuus, eigenaar van KassaNet Nuus. “Natuurlijk verwachtten we maatregelen om corona in te dammen. “Maar zo snel en zo rigoureus, dat zagen we niet aankomen. De horeca is onze belangrijkste branche. Tot de laatste dag was het hartstikke druk en ineens lag alles stil. Ik was compleet uit het veld geslagen, had nooit verwacht dat zoiets kon gebeuren. Plotseling zat ik thuis op de bank en er spookte maar één vraag door mijn hoofd: ‘Wat nu?”
‘Innovatieve en creatieve ideeën om van de nood een deugd te maken’
Tom Nuus
De knop om
Het moest even bezinken, de knop moest om. Er was een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Nuus: “Al snel bekroop mij het gevoel: hier moeten we wat aan doen. Tegelijk zag ik links en rechts om me heen - in onze klantenkring - innovatieve en creatieve ideeën ontstaan om van de nood een deugd te maken. Normaal gesproken is het in de horeca keihard werken. De waan van de dag overheerst de behoefte om te innoveren, de meeste horecaondernemers hebben de handen meer dan vol aan het dagelijks bestieren van hun zaak.”
Niet bij de pakken neerzitten
“Getroffen horeca-ondernemers gaan niet bij de pakken neerzitten. Restaurants die nog nooit hebben bezorgd, gaan dit nu wel doen. De horeca bereidt zich voor op gefaseerd back-to-business onder alle geldende voorwaarden van afstand en bescherming. Daarvoor bieden wij technologische ondersteuning. Zo zijn met name fastfoodbedrijven geïnteresseerd in een bestelzuil. Ons systeem van QR-code bestellen vindt gretig aftrek, dit maakt bestellen zonder direct contact met bedienend personeel mogelijk. Bijkomend voordeel van dit systeem is dat de horeca personeelstekorten ondervangt en ook nog eens flink op kosten bespaart, dus ook zeer waardevol blijft als deze crisis achter de rug is.”
1,5 meter samenleving op het terras:
Onwerkelijk
“Voor al deze aanpassingen leveren wij de bestel- en betaaltechnologie. Waar implementatie normaal gesproken tijd vergt, doen wij er nu alles aan om zo snel mogelijk te kunnen schakelen. Zo ontwikkelen en leveren wij nu zelf de applicaties op maat van A tot Z, zonder afhankelijk te zijn van leveranciers. In veel gevallen kunnen wij binnen een paar dagen leveren. Het voelt goed om ondernemers op deze manier écht verder te helpen. Maar eerlijk gezegd vind ik het leuker om klanten te helpen die graag willen en niet omdat het bittere noodzaak is. Deze hele situatie voelt nog steeds bijzonder onwerkelijk.”