#Joost-tijdens-Corona
Twee weken voordat de coronacrisis uitbrak werd hij vader van een wolk van een dochter. Net als iedereen kon ook de kersverse vader en directeur van RSE telecom & ICT Joost Smits op dat moment nog vermoeden hoe uitzonderlijk de kraamtijd zou verlopen: “Er komt geen kraambezoek en onze geplande kraamborrel moesten we helaas afblazen.” Ook de professionele, medische begeleiding verloopt anders dan bij de geboorte van de eerste: “Veel contacten verlopen digitaal. We beeldbellen met het consultatiebureau. Dat is wel bijzonder, ja. Gelukkig is alles goed met mijn vrouw en onze dochter Felize, dus dat gaat prima.”
‘Fijn dat wij klanten écht kunnen helpen bij online business’
Joost Smits
Microsoft Teams training via Microsoft Teams
Digitale contacten, het is uiteraard gesneden koek voor de mede-directeur van de grootste specialist van zakelijke telecom en ICT van de regio. Ook zakelijk ligt de nadruk sinds het uitbreken van de coronacrisis veel meer op thuiswerken , zo merkt hij. “Microsoft Teams maakt dit mogelijk, dit pakket omvat alle tools die bedrijven nodig hebben voor online werken, van presentaties tot online vergaderen en beeldbellen. Wij werken zelf al heel lang met dit pakket en kunnen uit eigen ervaring onze klanten hiermee helpen. Wij maken filmpjes voor klanten waarin wij het systeem uitleggen en zijn later online beschikbaar voor nadere toelichting en het beantwoorden van vragen. De ondersteuning bij het leren gebruiken van MS Teams bieden wij via MS Teams, dat werkt heel goed.”
Online business
Vanaf het eerste moment kreeg RSE een paar weken ‘extreem veel werk’ van klanten die iets geregeld wilden hebben voor het thuiswerken van hun medewerkers. Inmiddels is de business aardig genormaliseerd: “Ons werk op locatie gaat gewoon door, zij het met inachtneming van alle geldende voorzorgsmaatregelen. Ook kunnen wij ook zelf onze klanten vanuit huis prima bedienen. Dat blijft nog wel even zo. Ik weet hoe zwaar sommige bedrijven en branches het hebben, ik hoop dat de nieuwste versoepeling redding biedt. Daarom ben ik blij met de grote breedte van onze klantenkring en het feit dat onze branche essentieel is voor veel bedrijven.”
Grip op de zaak
“Als ondernemer wil je altijd kunnen sturen, grip hebben op de zaak. Die grip was grotendeels weg en dat maakte ook mij persoonlijk onrustig. Het gaat mij oprecht aan het hart als ik betrokken ondernemers met gezonde bedrijven plotseling zie worstelen om het hoofd boven water te houden. Ik ben oprecht blij dat wij bedrijven in nood daadwerkelijk verder kunnen helpen met de tools die wij kunnen bieden op gebied van online business. En ik hoop dat wij zo ons steentje kunnen bijdragen aan het in de benen houden van de regionale economie. Online werd na het uitbreken van de crisis plotseling heel belangrijk en ik verwacht dat dat nog wel even zo blijft, misschien is dat wel een van de blijvende veranderingen die deze crisis teweeg brengt. Inmiddels zien wij het herstel van de markt beginnen. Ondernemers en hun medewerkers pakken het ‘nieuwe normaal’ snel op. Het is mooi om te zien dat we zo snel kunnen aanpassen en opschalen.”