Een initiatief van: 
Terug naar Andere verhalen

#Frans-tijdens-Corona

Online, online en nog eens online. Voor autobedrijf AutoHuiz BV in Winschoten loopt zo goed als de complete marketing en promotie via de digitale kanalen. “Online heeft de toekomst, daar liggen onze kansen. Wat je online geeft krijg je online terug”, zegt mede-eigenaar Frans Teuben, die zaak samen met Erwin Huizingh met aanstekelijk enthousiasme runt. Het resultaat is florerende business, zelfs in coronatijd: “Wij beleefden de beste aprilmaand in het vierjarige bestaan van ons bedrijf.”

‘Wat je online geeft, krijg je online terug’

#Frans-tijdens-Corona

Frans Teuben

Opmerkelijk

Dat mag zeer opmerkelijk genoemd worden. Want de media kopten onlangs in chocoladeletters over diezelfde maand de ‘Grootste daling ooit in autoverkopen’, in Nederland meer dan vijftig procent en Europees zelfs meer dan driekwart. Bij AutoHuiz BV bleef de handel floreren. Teuben legt uit: “Terugkerende klanten, prettige contacten, staan voor je product, kwaliteit en service, het is allemaal van grote invloed.” Maar het allerbelangrijkst onder deze omstandigheden was heel snel anticiperen, zo zegt hij: “Toen wij zagen wat er begin dit jaar in Azië gebeurde, waren wij er heel snel van doordrongen waren dat dit uitzonderlijk serieus ging worden. Nog voordat de lockdown in Nederland een feit was, speelden wij al in op de omstandigheden met een actie om onze bestaande voorraad snel te verkopen. Door nieuwe inkoop tegen nieuwe marktconforme prijzen hielden wij aansluiting op de markt. Dankzij snel inspelen op de sterk veranderende omstandigheden bleef onze handel prima.”

Snel reageren

Snel reageren is sowieso het credo bij AutoHuiz BV. “Wij adverteren heel veel online, gebruiken daarbij een groot aantal kanalen. En online houdt echt niet op om vijf uur ‘s middags, dat gaat altijd door. Je moet vlot zijn. Vlot in de zin van snel reageren, het ijzer smeden als het heet is. Maar ook vlot in je communicatie en klantcontacten. Vragen beantwoorden, wensen inwilligen en problemen oplossen, daar gaat het om.”


Online presentatie

Dankzij een doordacht ontwikkelde online omgeving is elke auto in de altijd een stuk of zestig, zeventig auto’s tellende voorraad van AutoHuiz BV met één druk op de knop op vele kanalen te vinden. Op sites als Marktplaats, Autotrader, Autoscout en Autotrack, maar ook op social media: Facebook, LinkedIn en Instagram. “Maar onze online activiteiten gaan veel verder dan alleen die druk op de knop. Je moet zelf actief zijn. Zo delen wij op Facebook veelvuldig berichten van collegabedrijven uit de regio, melden wij het even als onze auto’s bij MAX Autowas gereinigd en bij Carcleaning Smith gepoetst worden.”

Olievlek

“Op het moment dat een klant een auto inruilt bij ons, dan maak ik gelijk even een foto van de inruiler en plaats hem als ‘binnenkort in onze voorraad’. Daarover praten mensen, zulke berichten worden gedeeld en regelmatig is er al belangstelling voor een auto nog voordat hij überhaupt bij ons binnen is. We hebben veel volgers en door het delen en liken breidt het bereik van berichten zich uit als een olievlek, het is een sneeuwbaleffect van enorme waarde. Natuurlijk hangt alles af van je kwaliteit, service en de manier waarop je met mensen omgaat. Maar voor de sales en marketing is online voor ons ongekend belangrijk.”


Deel dit artikel met iemand anders:

Verhalen van andere ondernemers

#Harry-tijdens-Corona

#Harry-tijdens-Corona

'Anderhalve meter dat is toch nait zo groot? Hol die der aan…

Lees het hele bericht
 
#Kor-tijdens-corona

#Kor-tijdens-corona

Voor kinderen is het een bijzonder schooljaar. Scholen waren…

Lees het hele bericht
 
#Marcel-tijdens-Corona

#Marcel-tijdens-Corona

Enkele maanden geleden gingen plotseling de rijscholen dicht…

Lees het hele bericht
 
#Ali-tijdens-Corona

#Ali-tijdens-Corona

Twee dagen nadat zijn restaurants toch nog plotseling op slo…

Lees het hele bericht
 
#Lennart-tijdens-Corona

#Lennart-tijdens-Corona

Voor veel bedrijven is in tijden van coronacrisis de online …

Lees het hele bericht
 
#Joost-tijdens-Corona

#Joost-tijdens-Corona

Twee weken voordat de coronacrisis uitbrak werd hij vader va…

Lees het hele bericht
 
#Tom-tijdens-Corona

#Tom-tijdens-Corona

“Wij schrokken enorm op 15 maart”, vertelt Tom N…

Lees het hele bericht